Trendovi u digitalnom marketingu u 2022. godini

Digitalni marketing kao da je živo biće - neprestano raste, razvija se, čak i transformiše. Na promene u sferi digitalnog marketinga utiču brojni faktori: promene algoritma, promene u trendovima, promene u strukturi oglašavanja određene socijalne mreže, promene u ponašanju ciljne grupe, SEO promene… Da li to znači da ćemo svake godine biti svedoci ogromnih promena u digitalnom marketingu? Verovatno ne. Međutim, trendovi se menjaju i trebalo bi ih ispratiti, kako bismo bili sigurni da svakoj kampanji dajemo mogućnost da ostvari maksimum.

1.   Hibridni događaji

U obzir se moraju uzeti i okolnosti koje globalno utiču na sve sfere poslovanja, pa samim tim i marketing. Iako se situacija oko pandemije polako stišava, većina kompanija se i dalje nije vratila punom operativnom kapacitetu, a budžeti za oglašavanje su često i dalje limitirani. Ograničeni budžet za oglašavanje i ciljna grupa koja ima manje novca za trošenje, svakako su faktori koje ne smemo zanemariti.

S druge strane, svet teži da se vrati u normalu - dve godine života u “novom normalnom” podstiču nestrpljenje. U proteklom periodu se većina dešavanja odvijala onlajn - organizovani su vebinari, onlajn predavanja, programi i kursevi, kupovina se skoro potpuno preselila onlajn… Čak i oni koji su u prepandemijskom periodu odbijali da kompletan život presele onlajn, sada su na to bili prinuđeni. Rezultat je manje-više očekivan - takva organizacija im se svidela. Budući da ciljna publika traga za onlajn rešenjima za svoje potrebe, digitalni marketing mora ispratiti želje publike.

Situaciju pomalo komplikuje trend hibridnih događaja. Naime, postoje oni koji su za kompletnu “selidbu” onlajn i drugi, koji žele da se vrate u “normalu” i ostvare fizičku interakciju. S tim u vezi, pored opštih podela ciljnih grupa prema različitim kriterijumima (godine, pol, interesovanja, edukacija…), u obzir moramo uzeti i ovaj faktor.

2.   Influenseri i mikro-influenseri

Budući da interakciju sve više selimo onlajn, influenser marketing cveta. Tržište influenser marketinga poraslo je sa 9.7 milijardi dolara u 2020. godini na 15 milijardi dolara na kraju 2021. godine.

Brojne kompanije svoju onlajn kampanju obogaćuju kolaboracijama sa influenserima i mikro-influenserima i na taj način direktno dotiču svoju ciljnu publiku. Posebno je interesantno što se kompanije sve više okreću mikro-influenserima. Razlog je jasan: mikro-influenseri možda imaju manje pratilaca, ali je u pitanju tačno definisana ciljna grupa. “Običan smrtnik” će se lakše poistovetiti s mikro-influenserom iliti “devojkom iz kraja” nego sa slavnom osobom.

Primera radi, ako velika filmska zvezda reklamira farbu za kosu koja se lako aplicira i u kućnim uslovima, jasno je da šire narodne mase neće moći s njom da se poistovete, niti će verovati reklami. Slavne osobe uglavnom odlaze kod svojih (podjednako slavnih) frizera i ne pada im na pamet da se same muče oko frizure. S druge strane, zaposlena majka iz kraja, koja u video snimcima na YouTube-u nudi savete kako da uštedite vreme ili novac, lakše će “prodati” takav proizvod, a publika će se lakše s njom poistovetiti.

Američka kompanija Dunkin’ Donuts ostvarila je odlične rezultate zahvaljujući kolaboraciji s influenserima za vreme Nacionalnog dana krofni (3. jun). Sarađivali su sa 8 influensera, koji su preuzimali njihov zvanični Snapchat nalog tokom dana. Kompanija je tokom kampanje 10 puta povećala broj pratilaca, ostvarila engagement od 40.000 interakcija, a sama kampanja je imala reach od 3 miliona ljudi.

3.   Partnerstvo s neprofitnim organizacijama

Slično kao čovek, kompanija mora imati karakter. Baš zato se često spominje tema humanizacije onlajn nastupa. Način na koji se obraćate i interagujete sa svojom ciljnom grupom, otkriva karakter vašeg poslovanja i može biti presudan faktor za pretvaranje interakcije u konverziju.

Partnerstvo s neprofitnom organizacijom koja podržava određeni cilj, može biti odličan marketinški potez. Najbolje bi bilo da se radi o cilju do kojeg je i vama zaista stalo ili cilju kojem se ozbiljno posvećuje neko iz vaše kompanije. Na taj način iskreno dajete podršku, a ostvarujete i benefite. Gledano s poslovne strane, cilj koji zastupate bi trebalo da dotiče vašu ciljnu grupu.

Naravno, puka onlajn podrška nekoj organizaciji neće doneti rezultate. Strategija mora sadržati i praktične stavke: product placement, afilijativni marketing, korporativno sponzorisanje događaja ili konkretan procenat donacije organizaciji za svaki prodati proizvod. Zapravo se radi o još jednom obliku kolaboracije, koji može dopreti do široke publike.

4.   Semantika je srce pretrage + glasovni asistent

Kada je reč o SEO, semantika će i dalje biti od presudnog značaja. Studiranje reči, njihove povezanosti i značenja reči u određenom kontekstu, u velikoj meri pomaže prilikom konstruisanja ključnih reči. Ako odabrane ključne reči odlično odgovaraju sintaksi koja se koristi prilikom pretrage, Google će vaš oglas posmatrati kao idealan odgovor na pokrenutu pretragu.

Ključne reči bi trebalo prilagoditi i sve prisutnijem trendu - Voice Assistant ili glasovni asistent. Ljudi sve češće glasovno pokreću pretrage, jer na taj način pretrazi mogu pristupiti u svakom trenutku. Prilikom glasovne pretrage većina će koristiti kolokvijalni jezik, koji se u određenoj meri može razlikovati od pisane reči.

5.   Fokus na određene društvene mreže i prilagođavanje sadržaja

Važno je utvrditi optimalnu ciljnu grupu, ali je podjednako važno odrediti i na kojoj platformi ciljna grupa provodi vreme. Danas nam je na raspolaganju veliki broj društvenih mreža i svaka od njih nudi određeni oblik oglašavanja. Oglašavanje bi trebalo usmeriti samo na one platforme koje koristi i ciljna grupa. Na taj način nećemo rasipati budžet i postići ćemo maksimalan reach.

Ako se oglašavate na više društvenih mreža, sadržaj bi trebalo prilagoditi svakoj platformi. Način obraćanja i dimenzije vizuala neće biti isti za LinkedIn kao za Facebook ili Instagram. Na svakoj platformi postoje i različite forme (post, IG tv, reel, story…), pa bi objavu trebalo prilagoditi i formi, te utvrditi koje bi informacije trebalo promovisati putem koje forme.

6.   Third-party cookies - alternative

Google je najavio da će do kraja 2023. godine Chrome prestati da podržava third-party cookies, čime konačno nastupa kraj notornoj politici praćenja.

Možda je to kraj jedne ere, ali third-party cookies apsolutno nisu jedina tehnologija koja omogućava praćenje korisnika preko interneta.

Postojeće tehnologije koje mogu pratiti korisnika na sličan način poput popularnih kolačića su:

  • local storage
  • indeksovan DB
  • Web SQL
  • bilo koja druga tehnologija koja dozvoljava čuvanje podataka na korisničkom uređaju sa browser-a (kao što to čine cookies)

Korisnici zahtevaju bolju zaštitu privatnosti i kontrolu podataka, pa se marketari takvom zahtevu moraju prilagoditi.

Nova godina nam donosi novitete u svet digitalnog marketinga, ali ništa neočekivano ili kritično. Sadržaj je i dalje kralj digitalnog marketinga, SEO i dalje ima svoje standarde i prohteve, a algoritmi će se, izgleda, večno ažurirati. Na marketarima je da se prilagode svim promenama i drže fige da im naredni apdejt algoritma neće okrenuti svet naopačke. Ako do toga ipak dođe, evo još malo pomoći.