Storiteling u veku digitalizacije

Nekada davno, jedan proizvođač, pravio je jedan te isti proizvod, za zadovoljenje jedne te iste potrebe. Bila su to jednostavnija vremena, ali vremena bez izbora i tržišne konkurencije.

Pojavom tržišne konkurencije, stvara se i izbor - više sličnih proizvoda različitih proizvođača, na sličan način, mogu da zadovolje istu potrebu. Ponekad se upotrebni potencijali sličnih proizvoda, razlikuju tek u nijansama. Tada na scenu stupa marketing, sa zadatkom da ciljanom potrošaču sistematično istakne prednosti i razlike u ponudi.

Danas smo zatrpani ponudom - jedan klik nas deli od dostave, a reklame nas zaskaču na svakom koraku. Uspešan marketing mora da drži korak s potražnjom pa, u određenoj meri, postaje personalizovan. Priča dobija novog, ali dobro poznatog heroja - storiteling.

Preteča storitelinga je usmeno predanje - prvi oblik prenošenja znanja i razmene informacija i najstariji vid marketinga. Znači, reč je o starom znancu u novom ruhu. Danas, storiteling predstavlja nezamenjivu komponentu tzv. marketinga sadržajem. Storiteling je progresivna marketinška strategija, koja pomoću autentične, kreativne i inspirativne priče, daje identitet proizvodima i uslugama. U pitanju je svojevrsno „emocionalno brendiranje“ proizvoda, s ciljem usmeravanja promocije na buđenje osećanja, razrešenje problema i/ili evociranje uspomena.

Međutim, storiteling kao marketinška strategija, je mnogo više od bajke o nekom proizvodu. Radnja je uvek zasnovana na istinitom događaju i više prati emocije, iskustva i potrebe pojedinca, nego što direktno promoviše proizvod ili uslugu. Glavni lik priče je potrošač, njegov problem ili potreba i konačno razrešenje. Samim tim, pristup je manje agresivan, a podjednako učinkovit. Dakle, priča koju oblikujemo zasnovana je na činjenicama i opisuje iskustva potrošača, a usmerena je na publiku istih ili sličnih potreba i interesovanja. Time što smo metu stavili na postojeću potrebu, a ne na finalni proizvod, priču pričamo od početka i budimo znatiželju. Svi žele da znaju šta će biti na kraju, kako će se razrešiti problem, šta će se destiti s glavnim akterima priče - posebno ako se s njima mogu i poistovetiti. Rasplet priče je u rukama talentovanog marketara.

Vremenom, storiteling nije izgubio na značaju, već je zablistao još jače u eri digitalnog marketinga. Tekstualno i vizuelno, kroz blogove i socijalne mreže, koncept „pričam ti priču“ osvaja srca publike. Personalizovan pristup uvek je na ceni i oslanja se na naučne temelje: razumevanje potrebe je okidač za motivaciju - motivacija nalazi inspiraciju u sličnim pričama i iskustvima drugih ljudi. Dobra storiteling strategija postova na blogu, oglasa na Fejsbuku, objava na Tviteru, ili Instagram storija, sadržaće iste elemente kao i dobra priča:

  • Uvod: opisivanje potrebe/problema
  • Razrada: traženje zadovoljenja/rešenja
  • Zaključak: razrešenje situacije

i jedan dodatni element:

Akcija: motivacija da se isti potez preduzme za razrešenje sopstvene potrebe/problema.

Doseg dejstva storitelinga uglavnom je veći i dugovečniji nego što očekujemo. Razlog tražimo u činjenici da, nakon što je priča prezentovana, publika još dugo ostaje pod utiskom. Priča o proizvodu se širi prosleđenim linkovima, preporukom u ličnim porukama i usmenim prepričavanjem. Pri tome se sadržaj neprestano osvežava novim iskustvima korisnika. Samim tim, više nismo jedini naratori priče, nego to postaju i korisnici društvenih mreža. S tim u vezi, efekat storitelinga u sferi digitalnog marketinga, nije moguće precizno oceniti brojem deljenja određenih objava. Priča se dalje nastavlja, raste, širi se van digitalnih granica i dobija novi život. Kreativan i inspirativan storiteling, može postati „perpetum mobile” strategija - uloženi trud i ideja nastaviće dugoročno da se razvijaju i bivaju plodonosni.

Storiteling u digitalnom marketingu je složena dinamika umetnosti, kreativnosti, nauke, informacije i tehnike. Kvalitetan storiteling nije samo „pričam ti priču“, nego „nudim ti pouku i rešenje“. Međutim, koliko god ova strategija bila produktivna i zanimljiva, nije uvek pravo rešenje za svaki proizvod i svaku kampanju. Stoga je preporučljivo potražiti savet stručnjaka i tako, zajedničkim snagama, postići željeni rezultat i odličnu reklamu.

U InDigitalu nastojimo da zamisao svakog klijenta uparimo s pravom marketinškom strategijom. Inspirisani preduzetničkim idejama naših klijenata, pažljivo osmišljavamo svaki potez i stvaramo uspešnu poslovnu priču.

I živeli su srećno tokom cele kampanje...