Razgovor za posao u digitalnom marketingu - naši saveti i iskustva

Ako ste očekivali savet kako da se oslobodite onog tega u želucu i znojavih šaka pred razgovor za posao - moraćemo da vas razočaramo. Lek za tremu i dalje nismo pronašli, a ako pronađemo odmah ćemo vas obavestiti. Nudimo, što bi stranci rekli, “next best thing” - podelićemo sa vama naša iskustva i savete kada je reč o razgovoru za posao u sferi digitalnog marketinga.

Kako će razgovor proteći u velikoj meri zavisi od intervjuera i njegovih preferenci. Intervjuer je uglavnom vaš budući kolega ili nadređeni. Vaš sagovornik verovatno od ranije ima okvirnu ideju o tome kakvu osobu želi da vidi na određenoj poziciji. Dakle, subjektivnost je u ovakvim situacijama neizbežna. Čak i ako ste “na papiru” savršen kandidat za datu poziciju, subjektivni osećaj intervjuera će presudno uticati na konačni izbor. Sve u svemu - mnogo je varijabli koje ne možete kontrolisati. Ne možete se svideti svakome, niti će se svako svideti vama (veoma je važno da je “ljubav obostrana”, odnosno da se i vama dopadaju potencijalne buduće kolege i atmosfera u timu). Na ono što ne možete da kontrolišete nemojte ni gubiti vreme, nego svu snagu usmerite na osmišljavanje svog nastupa.

Da, vreme je da osmislite strategiju. Ovog puta promovišete SEBE. Način na koji promovišete sebe upravo može biti prvi uvid u vaše marketinške veštine. O proizvodu (sebi) znate sve informacije, znate koji vam je cilj i ko vam je ciljna grupa. Krenite u akciju!

Prvi konkretan savet bi bio da pripremite portfolio. Ništa neće govoriti o vama više i bolje od prethodnih poslovnih podviga. Mnogi poslodavci čak napominju da neće razmatrati prijave bez portfolija. Dakle, kvalitetan portfolio (uz CV) je u većini slučajeva ulaznica za intervju. Ako su vas pozvali na razgovor, vaš portfolio je verovatno već dobio pozitivan fidbek. Međutim, pred sam razgovor, predlažemo da ga ponovo prelistate i razmislite kog klijenta ili koju kampanju želite posebno da istaknete tokom razgovora. Ukoliko ste u međuvremenu počeli da radite na novom projektu, slobodno napomenite (i redovno apdejtujte portfolio).

Ako ste novajlija u poslu, mladi ste i puni elana, ali vam do sada niko nije dao poslovnu šansu - pre apliciranja za radno mesto ponudite svoje usluge različitim kompanijama i organizacijama i to volonterski ili po niskoj ceni. Besplatan rad možda deluje kao gubljenje vremena, ali na ceo proces gledajte kao na priliku da steknete iskustvo i popunite portfolio, bez koga ne možete da napredujete.

Drugi savet se tiče konkretizacije iskustva i stručnosti. Kada sednemo ispred intervjuera uglavnom se dogodi jedna od dve stvari: jezik nam se zaveže u čvor ili u trenutku želimo da pokažemo sve svoje znanje. Da se razumemo - ni jedna ni druga taktika uglavnom ne pale.

Jasno je da želite da pokažete svoju svestranost i potencijal, ali sve vreme na umu imajte poziciju za koju aplicirate. Ako ste kopirajter, možete napomenuti da se razumete i u Google Analytics ili SEO, ali priču prevashodno usmerite na kopirajting teme (koje u određenoj meri svakako dodiruju i temu SEO i Google Analytics). Znanje koje nije ograničeno samo na aktivnosti vezane za konkretnu poziciju je definitivno bonus. Međutim, većina kompanija je u potrazi za stručnjacima iz određene oblasti. Da je vreme za razgovor neograničeno, uspeli biste da pretresete sve teme. Kada na raspolaganju imate samo 15-20 minuta, morate konkretno odgovarati na pitanja o kvalifikaciji i stručnom znanju.

Treći savet će vam dati svaki HR menadžer: informišite se o kompaniji. Kompanija u kojoj tražite zaposlenje je vaša ciljna publika. Na svu sreću, gomilu informacija o svakom poslovanju možete pronaći onlajn. Kod intervjuera je popularno omrznuto pitanje: šta biste menjali u našoj kompaniji? Jadni kandidati tada važu - kako da daju predlog, a da “ne popljuju” dosadašnji rad potencijalnog poslodavca. Predlažemo da istražite kompaniju u kojoj aplicirate i njene konkurente na Ubersuggest ili drugim korisnim alatima za “špijuniranje” konkurencije. Svakog poslodavca ćete pridobiti replikom: “ovo radi vaša konkurencija i donosi odlične rezultate”.

Pripremite se i za konkretna stručna pitanja. Možda vas priupitaju koje marketinške alate koristite i na koji način. Jasno je da svi koristimo Google Analytics, ali se vi potrudite da budete inovativni. Istaknite da, primera radi, u Google Analytics često proveravate cohort report, kako biste znali koliko se ljudi konstantno vraća na sajt. Ukoliko se ljudi vraćaju na vaš sajt - znači da šaljete odličnu poruku i da gradite brend. Pokažite da poznajete materiju kada god imate priliku.

Pred sam intervju, verovatno ćete imati osećaj da ste mogli bolje da se pripremite. Možda ste i mogli, ali u tom trenutku to uopšte nije važno. Čak i ako ocentie da se niste pokazali u najboljem svetlu, na intervju gledajte kao na još jedno iskustvo i priliku da nešto novo naučite.

Možda zvuči otrcano ali: budite svoji. Na kraju, ako i ne dobijete posao, znate da ste do kraja ostali verni sebi. Za posao u marketing agenciji je posebno važna besprekorna komunikacija između članova tima. Greška se uvek može potkrasti, ali će se sanirati u najkraćem mogućem periodu ako su organizacija i komunikacija na nivou. Zato je “obostrana ljubav na prvi pogled” o kojoj smo ranije pričali, toliko značajna prilikom zapošljavanja u marketing sektoru.

Za nervozu i tremu nemamo lek. Međutim, znamo kako je to sedeti ispred potpunih stranaca i uveravati ih da smo upravo mi najbolji izbor. To radimo često - kad god prvi put stupamo u kontakt s potencijalnim klijentom. Zato smo iskustvo koje nas je dovelo na pozicije na kojima se trenutno nalazimo uobličili u savete, a savete smo pokušali da pretočimo u tekst razumne dužine.

Drage buduće kolege, nadamo se da su vam naši saveti bili od koristi i srećno na razgovoru za posao!