Neuromarketing pod digitalnim svetlom

U marketingu su slučajnosti retke. Slično kao i u bilo kojoj nauci, informacija je na određenom mestu, u određeno vreme, iz određenog razloga. Svako zašto ima svoje zato. Razvojem nauke i tehnologije - razvija se i marketing, jer marketing je upravo to - doza nauke, doza tehnologije i prstohvat mašte.

Zato nas i ne čudi što su naučna dostignuća iz oblasti neuronauke i izučavanja kognicije, našla svoju primenu i u digitalnom marketingu. Upravo tako i definišemo neuromarketing - praktična primena istraživanja kognicije, u službi marketinga i razumevanja volje potrošača. Neuromarketing podrazumeva upotrebu savremenih tehnologija, poput fMRI (funkcionalna magnetna rezonanca), EEG (elektroencefalografija) i posebnih senzora, kako bi se detektovale i izmerile reakcije potrošača na određeni proizvod. Nije potrebno objašnjavati zašto i u kojoj meri je ovaj vid istraživanja tržišta, efikasniji od svojih preteča: praćenja dinamike prodaje datog proizvoda kao odgovora na određene marketinške aktivnosti i jednostavnih anketa.

Rezultate upotrebe neuromarketinga, kao korisnog instrumenta, već smo imali priliku da iskusimo IRL. Sigurno ste primetili da se, dok čekamo red na kasi, sitni artikli poput čokoladica, baterija, brijača i bombona, uvek zgodno nađu u vidokrugu. Dok napuštamo rafove sa slatkišima, pred nas iskače štand sa praškom za rublje, čija formula, gle čuda, besprekorno uklanja mrlje od čokolade. Za sve to vreme, sa zvučnika dopire prijatna muzika, koja kupovinu iz obaveze pretvara u prijatno iskustvo. Ponavljamo, u potrošačkom društvu i svetu marketinga, slučajnosti su retke - posebno ako razloge za određenu marketinšku aktivnost, nalazimo u naučnom mapiranju reakcija potrošača.

Neuromarketing ima poseban značaj u digitalnom svetu. Neprestano tražimo načine da se što kraćim, ali sveobuhvatnim sadržajem, potrošaču plasira ideja o zadovoljenju potreba, sada i ovde. Dakle, cilj je pronaći način da se: deskriptivno - zagolica mašta i postigne interesovanje, a bukvalno - uoči reakcija u korteksu.

Kakvu korist od neuromarketinga može imati, konkretno, vaš sajt? Istraživanja reakcije ispitanika na različite stimulacije, pokazuju da će sledeće smernice vašoj veb-stranici obezbediti maksimalnu učinkovitost:

  • Boje i akcija. Istraživanja nedvosmisleno ukazuju na to da vizuelni korteks najbolje reaguje na kontrast boja. Ukoliko je veb-dizajn već prezasićen bojama, teško će se postići efekat kontrasta i istaći određeni segment. Zato je vrlo važno izabrati prave boje i upotrebiti ih na pravi način, kako biste naglasili ono što ste nameravali i naveli kupca da odreaguje onako kako ste planirali. Odličan primer kontrasta je prikazivanje stanja PRE u crnobeloj tehnici, a stanja POSLE u koloru. Takođe, veb-stranice tradicionalnog, vertikalnog, formata, imaju bolju prolaznost i više ocene od horizontalno orijentisanih.
  • Socijalne mreže. Sajt kompanije trebalo bi da bude sinhronizovan s dinamikom na socijalnim mrežama. Brojevi brzo i lako privlače pažnju. Vidžeti socijalnih mreža pokazuju broj deljenja datog sadržaja. Međutim, posetioci sajta, ovu cifru doživljavaju kao brojčano stanje potrošača koji biraju i podržavaju određenu opciju. Kada je zagarantovan slobodan izbor, većina, iznenađujuće, bira da ostane deo velike grupe. Ako se veliki broj potrošača opredeljuje za određeni proizvod, imamo više poverenja u verodostojnost reklame.
  • Preporuke. Preporuke potrošača na socijalnim mrežama, lako mogu postati sastavni deo sajta i dodatna (besplatna) reklama. Recimo, komentari sa Tvitera, jednostavno se mogu inkorporirati na početnu stranicu sajta. Ukoliko stavite zvezdicu (favorite dugme) na pozitivan komentar o poslovanju, pokazaćete zahvalnost na preporuci (potencira se personalni odnos s kupcem, koji je na ceni), a istovremeno ćete sve preporuke jednostavno skladištiti u Favorited tweets. Odatle ih, po potrebi, možete sortirati i koristiti.
  • Sertifikati, članstva, nagrade… nalaze svoje mesto i na početnoj stranici sajta. Ukoliko posedujete sertifikat, član ste uspešne korporacije ili udruženja, ako ste nagrađivani za svoj rad, slobodno se pohvalite. Naravno, dovoljna je skromna napomena u futeru stranice.
  • Statistika. Kao što je već bilo reči, brojevi su pravi mamci za privlačenje pažnje. Rezultati istraživanja koji ukazuju na uspeh i kvalitet vaših proizvoda i usluga, uliće poverenje. Ukoliko ne raspolažete potrebnim podacima, istraživanje je ponekad moguće izvršiti i u sopstvenoj režiji: “4 od 5 ispitanika, savetovalo bi upotrebu našeg proizvoda…”
  • Promocija najprodavanijeg proizvoda i specijalne ponude. Proizvod čija se potražnja ističe u odnosu na ostale, zaslužuje posebnu reklamu. Govorimo o najtraženijem proizvodu, traženoj usluzi ili posećenom postu. Kada garantujete kvalitet, isticanje proizvoda koji je posebno tražen, daje dodatni bust. Specijalne promocije i ograničene serije određenog asortimana proizvoda i usluga, utiču na um obrnutom psihologijom. Umesto želje da zadovoljimo postojeću potrebu, osećamo strah da ćemo ostati zakinuti i propustiti neponovljivu priliku.

Troškovi istraživačkih tehnika na kojima se zasniva neuromarketing vrlo su visoki, pa ne postoji ekonomska opravdanost finansiranja istraživanja za svaku kampanju ponaosob. Zapravo, retko koja korporacija ima računicu da svoje marketinške poteze u potpunosti osloni na ovakav tip istraživanja tržišta. Međutim, rezultati koji nastaju nezavisnim istraživanjem populacije, s ciljem utvrđivanja sirove reakcije potrošača na određeni proizvod i određene metode oglašavanja, široko su primenjivi na sve sfere marketinga.

InDigital godinama uspeva da klijentima obezbedi maksimalno korištenje resursa, bez obzira na budžet za oglašavanje kojim raspolažu. Time smo zavredili poverenje i poštovanje. Primenom savremenog pristupa, usmeravamo sva raspoloživa sredstva na prava rešenja i biznis strategije, kako bismo pospešili poslovanje klijenata i već danas im približili digitalnu budućnost.