Kompletan Facebook vodič - od kreiranja stranice do Facebook Ads

Oglašavanje na najpopularnijoj socijalnoj mreži, mudar je potez za skoro svaku kompaniju. Ako se vaša ciljna grupa nalazi na Facebooku, nema razloga da se vaše poslovanje tamo ne reklamira. I takav će vam savet dati većina marketara - koristite Facebook ads. Međutim, pokretanje kampanja je tek poslednji korak u procesu oglašavanja i prethodi mu sveobuhvatna priprema.

Za početak ćemo se vratiti u prošlost - do samih početaka Facebooka. FaceMash je preteča Facebooka, nastala 2003. godine. Kreator softvera za FaceMash je Mark Zakerberg, a ideja iza veb-sajta je svojevrsna “hot or not” igra za studente Harvarda (ocenjivanje privlačnosti na osnovu uploadovanih fotografija) i povezivanje studenata na kampusu. U januaru 2004. FaceMash menja ime u Facebook i postepeno se menja i kompletan koncept. Facebook svakako nije prva društvena mreža - prethodile su SixDegrees i Friendster, dok su se u slično vreme pojavile MySpace, Orkut i Flickr. Međutim, mada konkurencije nije nedostajalo, Facebook svakako možemo izdvojiti kao mrežu koja je ostvarila najveći uspeh. Danas se Facebook nalazi u samom vrhu prema količini prometa i dnevno ga koristi preko 1.8 milijardi ljudi širom sveta.

Kreiranje i podešavanje Facebook stranice

Oglašavanje na Facebooku je jeftinije od Google oglasa, a prilikom definisanja ciljne grupe (ako imate potrebne informacije), možete biti veoma precizni.

Za početak, ako već niste, kreirajte Facebook profil. Kreiranje profila oduzeće vam samo 5 minuta. Kada je profil spreman, vreme je da napravite stranicu za svoje poslovanje. Posetite facebook.com/pages/create i odaberite opciju “Business and Brand”. Zatim unesite sve bitne informacije vezane za svoje poslovanje. Odaberite profilnu i cover sliku i pri tome vodite računa o vizuelnom identitetu kompanije. Klikom na Edit Page Info, tražene podatke unesite u sekcije Description, Categories, Contact, Location, Hours. Izdvojite dovoljno vremena za podešavanje i obavezno ažurirajte podatke na stranici ako dođe do promena. Kada birate kategoriju poslovanja, uzmite u obzir ono po čemu ste prepoznatljivi. Primera radi, ako je vaš restoran prepoznatljiv po ponudi brze hrane, ali nudite i sladoled - opredelite se za kategoriju fast food restorani, a ne poslastičarnice (iako se i poslastice nalaze u vašoj ponudi). Osnovna podešavanja su odrađena i možete kliknuti na “Publish”! Vaša stranica je sada vidljiva svima, a sledeći korak bi bio da prkupite pratioce.

Prema statističkim podacima, na Facebooku se trenutno nalazi 60 miliona aktivnih biznis stranica. Među tim stranicama su najverovatnije i vaši glavni konkurenti. Baš zato je veoma važno da sadržaj koji objavljujete bude primamljiv, informativan i zabavan. Mnogi greše kada pozivaju ljude da zaprate njihovu stranicu čak i pre nego što su objavili bilo kakav sadržaj. Sadržaj koji nudite glavni je razlog zbog kog će ljudi odlučiti da zaprate stranicu, u iščekivanju narednih korisnih postova. Za početak, objavljujte važne informacije u vezi poslovanja, podelite informativan blog tekst sa svog sajta ili informacije relevantne za industriju kojom se bavite. Tačno je da vam ovakav sadržaj neće automatski povećati prodaju, ali ste na pravom putu da se bolje upoznate s potencijalnim mušterijama i zaslužite njihovo poverenje.

Kada vaša stranica stekne 100 pratilaca, primetićete “Offer” dugme (pored “Create”). Klikom na dugme, dobijate opciju da napravite posebnu ponudu za svoje pratioce. Ponudu možete kreirati prateći jednostavna uputstva, a postoji i opcija podsećanja pre isteka ukoliko neko sačuva vašu ponudu.

Podešavanje Facebook Bussines Managera

Bussines Manager je platforma koja omogućava upravljanje oglasima. Preko linka bussines.facebook.com možete kreirati svoj bussines nalog, a jedan bussines nalog može obuhvatati više ad naloga. Bussines Manager omogućava bolju organizaciju i preglednost kampanja. Pored toga, platforma nudi brojne opcije i tema je za zaseban tekst.

    Izdvojićemo samo nekoliko bitnih funkcija Facebook Bussines Managera:

  • podešavanje pristupa stranicama ili ad nalozima
  • dodavanje/uklanjanje zaposlenih ili agencija s naloga
  • povezivanje s različitim aplikacijama, Instagramom
  • podela piksela i drugih informacija između nekoliko naloga
  • podešavanje načina plaćanja
  • kontrola bezbednosti i dodatna podešavanja
Kreiranje i objava sadržaja

Jasno je da bi sadržaj na stranici trebalo na pravi način da predstavi vaš brend, ali i da bude zanimljiv pratiocima, odnosno potencijalnim mušterijama. Želite da ostvarite interakciju, želite da vaši pratioci budu aktivni: kroz lajk, podelu i komentare. Što je veća “pompa” oko vaših objava, vaš brend će dobiti više pažnje. Viralni sadržaj je svima ultimativni cilj, međutim napore bi pre svega trebalo usmeriti na kvalitet.

  • Facebook za mobilne telefone

Preko 90% korisnika pristupa Facebooku preko mobilnog telefona. Logično je da vaš sadržaj (posebno vizuali) mora biti prilagođen i prikazu preko mobilnih uređaja ili mobile-friendly. Još jednom napominjemo da je raspon pažnje korisnika društvenih mreža oko 8 sekundi i za to vreme ih morate “upecati”. Čak i ako je vizual odlično odrađen, a tekst ga savršeno prati - loše pozicioniranje i prikaz sadržaja će obezvrediti sav uložen trud.

  • How to” objave

Ne možete pogrešiti sa “how to” objavama (sem ako sadržaj koji plasirate nije kvalitetan). “How to” postovi mogu biti u obliku video tutorijala, “korak po korak” uputstava ili trikova koji će ciljnoj publici pomoći da zadovolji potrebu, reši problem ili uštedi vreme. Istražite šta je to što vaše potencijalne mušterije najviše muči ili šta ih zanima iz industrije kojom se bavite, pa obradite te teme. U potrazi za inspiracijom, možete se zaputiti i u Facebook grupe ili forume koji se bave sličnim pitanjima. “How to” post će ponuditi rešenje problema, a ako je rešenje proizvod ili usluga koju vi nudite - nema bolje reklame.

  • Statistički podaci

Ljudi uglavnom više veruju brojkama nego rečima. Pokazalo se da plasiranje statističkih podataka u vezi industrije u okviru koje poslujete - predstavlja pravi magnet za potencijalne mušterije.

Ako odlučite da plasirate ovakav sadržaj, vodite računa da prethodno proverite da li su podaci kojima raspolažete ažurirani. Fokusirajte se na informaciju koju želite da podelite i potrudite se da priču ne širite previše. Pustite brojkama da govore za sebe. Takođe, objavljujte informacije koje su relevantne i koje će zaintrigirati. Osim konkretnih statističkih podataka, možete objavljivati i promene u zakonu vezane za industriju.

  • Studije slučaja

Ako tek pokrećete svoje poslovanje, verovatno i dalje ne možete podeliti uspečne priče svojih klijenata. Međutim, studije slučaja koje pokazuju na koji način proizvodi koje i vi nudite mogu rešiti određeni problem - pun su pogodak. Primera radi, ako se bavite prodajom kamera i globalno poznat proizvođač (čiji asortiman nudite) objavi studiju slučaja - vreme je da o tome obavestite i svoje pratioce.

  • Ček liste

Većina voli da koristi ček liste, ali retko ko voli da ih pravi. Ček lista koju je neko drugi kreirao i podelio sa nama, uštedeće nam mnogo vremena i pomoći će nam da istaknemo prioritete. Primera radi, turistička agencija koja za vreme sezone odmora podeli listu dokumentacije neophodne za putovanje na razne destinacije u post-COVID vreme, sigurno će ostvariti veliki angažman na svojoj stranici, što će se odraziti i na broj rezervisanih aranžmana.

  • Rezime

Rezime određenog dešavanja ili procesa će takođe naići na pozitivnu reakciju. Sve što može uštedeti vreme, ljudima postaje zanimljivo. Rekapitulacija nekog važnog ili periodičnog događaja u nekoliko kratkih redova ili adekvatan vizual, uvek nailazi na odobrenje.

  • Različiti vizuali

Svoje objave možete “začiniti” različitim oblicima vizuelnog sadržaja. Naime, pored jednog vizuala koji prati post, možete objaviti carousel, video ili canvas. Pratite reakcije publike i možda ćete otkriti njhove preferencije.

  • Citati

Pokazalo se da citati veoma dobro prolaze. Možda ćete imati osećaj da se kitite tuđim perjem, ali imajte na umu da je na vama da adekvatan citat na pravi način uklopite s ostatskom sadržaja. Bitno je samo da naglasite da je u pitanju citat.

  • Blog postovi

Blog sadržaj može igrati važnu ulogu u brendiranju i pozivu na komunikaciju. Tekstovi vas ne ograničavaju brojem karaktera, niti moraju imati prodajnu poruku. Blog vam otvara širok kreativni prostor koji omogućava da podelite svoje misli i pozovete druge da učine to isto, kroz komentare na društvenim mrežama.

Stručnjaci ističu da nikad ne možete pogrešiti sa “evergreen” sadržajem, odnosno sadržajem koji je validan danas, ali i za godinu ili dve. Na taj način ćete zapravo uvek plasirati aktulene informacije, koje će samo povremeno zahtevati apdejt. Korisni saveti ili review proizvoda predstavljaju kvalitetan “evergreen” sadržaj. Upotrebljavajte “longtail” ključne reči i trudite se da se publici obraćate jednostavnim jezikom, bez previše tehničkih termina.

Imajte na umu da se sadržaj mora prilagođavati vašim individualnim potrebama. Na to kako će konkretno izgledati sadržaj za vaše poslovanje, utiču brojni faktori: industrija u kojoj poslujete, brending (ton nastupa), karakteristike ciljne grupe, vaše lične preferencije… Dakle, puko kopiranje kreative vaših konkurenata ili preduzeća koja posluju u drugim industrijama, verovatno neće doneti veliki uspeh. Pokušajte da budete unikatni, ali sve vreme vodite računa i o stavovima publike. Sadržaj koji plasirate na Facebooku, uz minimalne izmene, možete koristiti i na ostalim društvenim mrežama.

Sledi važno pitanje - kada objaviti sadržaj? Slično kao i kod kreiranja sadržaja, idealno vreme za objavljivanje varira od slučaja do slučaja. Predlog je da pratite ponašanje ciljne grupe i konkurencije. Logično, sadržaj bi trebalo objavljivati kada je vaša ciljna grupa onlajn i spremna za akciju. Relevantne informacije o ponašanju ciljne pubilke možete pronaći u analitici. Pratite i šta radi konkurencija, kada oni objavljuju na Facebooku i kakav sadržaj kod njih najbolje prolazi. Frekvencija objavljivanja takođe zavisi od industrije u kojoj poslujete. Na pitanje da li objavljivati nekoliko puta dnevno ili nekoliko puta nedeljno - nije lako odgovoriti.

Poslednja stavka vezana za kreiranje sadržaja tiče se brendinga. Mnogi smatraju da je brendiranje na društvenim mrežama gubljenje vremena i da bi sve resurse trebalo usmeriti na kreiranje prodajne poruke. Jasno je - ne živimo od slave, nego od prodaje. Međutim, dobro brendiranje je put do konverzije. Primera radi, poznati brend sportske opreme ima luksuz da poveća cenu svojih proizvoda u odnosu na konkurentske, samo na račun svog imena. Dakle, kvalitetno brendiranje omogućava kompaniji da lakše plasira ili proda proizvode ili usluge, a u očima publike vaše mišljenje ima veću težinu ako ste ranije pridobili njihovo poverenje.

Facebook ads

Ako oglašavanje na Facebooku shvatate ozbiljno, ne možete izbeći Facebook ads. Plaćeno oglašavanje na Facebooku funkcioniše po sistemu licitacije. Međutim, to što ste spremni da izdvojite veći budžet, ne znači automatski da ćete pobediti konkurente u licitaciji. Naime, Facebook je kompanija kao i svaka druga i usmerena je na ostvarenje većeg profita. Ako je vaš konkurent spreman da izdvoji manji budžet, ali mu je bolji CTR (Click Through Rate), Facebook će mu dati prednost.

Pored Bid (licitacija), u obzir se uzima i Estimated action rates (verovatnoća da će prikazivanje oglasa publici dovesti do željene reakcije - engagemet, konverzija…) i Ad Quality (kvalitet oglasa). Kvalitet oglasa tiče se kreiranog sadržaja i meri se prema ocenama korisnika: da li korisnici gledaju ili sklanjaju oglas, procena da li je u pitanju click bait, angažman ili uopšteno loša ili dobra iskustva korisnika.

Uspešnu Facebook kampanju nećete moći da pokrenete ni bez Facebook piksela. Reč je o kodu koji unosite na svoj sajt. Veoma je važno da pravilno uneste ovaj kod, jer preko njega Facebook prati aktivnosti korisnika. Zahvaljujući pikselu, Facebook je u stanju da vam ponudi pregršt informacija i analitiku, koja vam može biti od velikog značaja prilikom planiranja budućih kampanja ili korekcije postojećih.

Početnike u Facebook oglašavanju najviše plaši da će potrošiti više nego što su planirali ili da budžet neće biti iskorišćen na najefikasniji način. Kada je reč o potrošnji budžeta, nude se opcije Target Cost i Lowest Cost. Kod Target Cost, Facebook će ciljati da prosečna potrošnja bude u okviru 10% odabrane kontrole troškova. Lowest Cost omogućava da budžet potrošite uz maksimalni učinak. Cilj je potrošiti određeni budžet, uz optimizaciju troškova po konverziji (ili nekom drugom objektivu). Bid Cap omogućava da kontrolišete budžet izdvojen za licitaciju. Facebook dobija input o maksimalnom iznosu koji ste spremni da izdvojite za jednu licitaciju.

Budžet ćete najefikasnije iskoristiti ako pravilno targetirate ciljnu grupu. Targetiranje se vrši prema više kriterijuma: ponašanje, interesovanja, lokacija, pol, zanimanje, konekcije, jezici… Što preciznije targetirate svoju publiku (koristeći što više kriterijuma), veće su šanse da će vaša poruka stići upravo do onog ko bi trebalo da je čuje. Ako targetiranje nije odrađeno na najbolji način, budžet za oglašavanje ćete rasipati, a rezultat će izostati.

Facebook nudi opciju kreiranja Custom i Lookalike publike. Custom publiku možete kreirati na dva načina: unošenjem postojeće liste klijenata na osnovu koje će Facebook prikupiti informacije i preko Facebook piksela koji smo ranije spomenuli. Nakon kreiranja Custom, možete da napravite i Lookalike publiku. Lookalike publiku Facebook kreira na osnovu karakteristika Custom grupe. Sami možete podesiti procenat sličnosti između Custom i Lookalike publike i Facebook će pronaći korisnike slične (lookalike) onima za koje već znate da su zainteresovani za vaš asortiman.

Facebook oglasima ćete najlakše upravljati preko Ads Managera. U pitanju je aplikacija preko koje možete upravljati oglasima na Facebooku, ali i na Instagramu, Messengeru i Viewer Networku. Ads Manager vam omogućava da odredite kada i gde će oglasi biti objavljeni i pratite rezultate kampanja. Aplikacija je user-friendly, pa je s lakoćom mogu koristiti i početnici.

Još jedna važna stavka vezana za Facebook oglašavanje je CBO (Campaign Budget Optimization). Zahvaljujući ovoj opciji, Facebook sam definiše budžet između različitih ad setova. To bi značilo da se budžet izdvojen za kampanju raspoređuje između ad setova tako da se postignu najbolji rezultati. Dakle, Facebook na sebe preuzima značajan deo posla koji je nekada bio zadatak oglašivača.

Cela priča o oglašavanju na Facebooku često deluje poprilično zastrašujuće. Posebno ako za kampanju izdvajamo i značajne budžete. Praktični deo oglašavanja, bilo organskog ili plaćenog, uglavnom ostaje isti. Međutim, razlika između uspešnog i neuspešnog oglašavanja, upravo je u detaljima. Detalje morate prilagoditi svom brendu, ciljnoj grupi, industriji, raspoloživom budžetu, ali i ličnim preferencijama. Svaka kampanja liči na onu drugu, ali je u isto vreme i potpuno drugačija. Baš zato bi svakom slučaju trebalo pristupiti individualno i plan akcije osmisliti imajući u vidu bitne karakteristike određenog poslovanja.