Kako da istražite konkurenciju na društvenim mrežama bez plaćenih alata

<

Da bi vaše poslovanje bilo uspešno neophodno je da se dobro pozicionira na društvenim mrežama. Social media marketing nudi mogućnost da uspešno saobraćate sa vašim klijentima, promovišete brand ali i prodajete putem ovog kanala. Naravno, pod uslovom da je vaše poslovanje vidljivije od konkurencije.

Ipak, ovaj zadatak je daleko teži ukoliko ne koristite plaćene alate. Srećom, u digitalnom dobu je lako pronaći ko vam je konkurencija i napraviti kvalitetan plan “protiv” nje. Koliko i vi, i konkurencija se nalazi na društvenim mrežama, samo je treba razotkriti.

Konkurencija na društvenim mrežama

Prva stvar koju morate da uradite jeste da pronađete samu konkurenciju, dakle da pronađete konkurentna poslovanja. Plaćeni alati čine ovaj zadatak mnogo jednostavnijim, ali to možete uraditi i besplatno.

Sve što vam je potrebno jeste Google pretraživač, kao i pretraživači koji su sastavni deo svake društvene mreže. Za samu pretragu neophodno je da ukucate ključne reči na kojima ste već pozicionirali vaše poslovanje a prilikom biranja ključnih reči za pretraživanje treba da koristite iste ključne reči sa različitim dodatcima za grad i državu. Takođe, možete pretraživati i po hashtagovima.

Doduše, kod hashtagova treba paziti jer određena poslovanja koriste specijalne hashtagove koji su napravljeni za promociju njihovog brenda, ali ipak, većinu poslovanja možete naći prema opisu onoga što rade ili šta prodaju.

Ukoliko vaše poslovanje nije baš jako retko možete očekvati da imate konkurenciju. U suštini, Google vam pomaže da pronađete što veći broj poslovanja, ali pretraživači u društvenim mrežama vam omogućavaju da pristupite aktivnosti vaše konkurencije.

Njihova aktivnost

Nakon što ste pronašli konkurenciju, obratite pažnju na dve stvari. Prva je to kako saobraćaju sa klijentima, a druga je to kakav sadržaj izbacuju u okviru social media marketing kampanje.

Prva stvar se odnosi na to šta oni rade u vidu promocije, kakvu strategiju imaju i kako saobraćaju sa klijentima. Jedan od relevantnijih faktora ovde predstavlja njihov ton i glas (voice). Oni određuju kako brand ili poslovanje saobraća na društvenim mrežama.

Ova dva faktora znatno utiču na to kako će klijenti percipirati brend i to mora biti usko povezano sa tipom sadržaja koji izbacuju. Sadržaj može biti:

  • Originalan
  • Uređen (preuzet od drugog izvora i spremljen za potrebe profila)
  • Napravljen od strane njihovih klijenata

Pre svega, sadržaj bio on tekstualni ili grafički treba da oslikava poslovanje, šalje ključne poruke za promociju istog, ali i da ima strateško mesto u okviru strategije. Nakon što ste to pregledali vreme je da prikupite podatke.

Sakupite podatke

Kada ste sve ovo pregledali, vreme je da prikupite podatke, budući da će vam oni pomoći da izmerite koji je sadržaj najpopularniji. Na osnovu toga ćete praviti vašu strategiju.

Same po sebi, društvene mreže su različite, pa tako i imaju i različita merila kojima se možete poslužiti, međutim, postoji nekoliko osnovnih parametara na koji su univerzalni i na koje se možete pozvati a to su:

  • Lajkovi
  • Share-ovi
  • Komentari

Ove tri metrike otkrivaju vam koliki je reach, engagement i kakvu politku prema klijentima ima neko poslovanje i takođe, ova merila će vam pokazati koji je sadržaj najpopularniji i taj sadržaj treba da izdvojite i probate da analizirate šta ga čini toliko posebnim.

Naravno, istraživanje konkurencije nije nešto što ćete da uradite samo jednom godišnje. Naprotiv, prvi podaci koje sakupite mogu biti varljivi, tačnije pokazati vam stanje za taj momenat tako da je mnogo bitnije da vidite koji sadržaj se ponovo deli i preživljava kroz vreme i on treba da bude osnova na kojoj ćete praviti vašu strategiju.

Napravite vašu strategiju

Konačno, došao je trenutak da iskoristite vaše istraživanje i naprative vašu strategiju. Čitava poenta istraživanja konkurencije nije u tome da prosto replicirate sadržaj. Naprotiv, suština istraživanja konkurencije leži u tome da uvidite slabosti i snage konkurencija i da na osnovu njih naprative strategiju koja će vas bolje pozicionirati od njih.

Koncentrišite se na to šta oni nemaju i uključite to u vašu strategiju. Ipak, u praksi ovo može biti malo teže, budući da slična poslovanja prirodno zahtevaju sličan način komunikacije sa klijentima.

Ipak, uz dosta istraživanja i dosta kreativnosti napravićete posebne strategije koje će vam pomoći da se pozicionirate iznad ostalih i ono što ne smete zaboraviti jeste da redovno, po mogućstvu na svakih par meseci vršiti ova istraživanja.