Internet mim (meme) kao sredstvo digitalnog marketinga

Leonardo Dikaprio drži čašu, pohisterisala žena viče na belu mačku, zbunjena plavuša okružena formulama, momak drži jednu devojku za ruku i okreće se za drugom… Da li je pisac teksta izgubio kontakt s realnošću? Ne, samo smo opisali nekoliko mimova s kojima ste se sigurno susreli tokom poslednjih nekoliko godina. Popularnost mimova na različitim platformama ne jenjava i svi ih rado koristimo kada želimo da jednostavno opišemo situaciju ili da nekoga oraspoložimo ili nasmejemo. Ukoliko određena forma posta ne gubi na svojoj internet slavi, digitalni marketing bi ovaj format svakako morao da uvrsti u svoj repertoar. Priča je, ipak, malo komplikovanija.

Šta je, zapravo, mim?

Možda će vas iznenaditi činjenica da se reč mim (meme) pojavila decenijama pre početka široke upotrebe interneta. Naime, ovu reč je prvi put upotrebio Ričard Dokins (Richard Dawkins), u svojoj knjizi The Selfish Gene, sada već davne 1976. godine (interesantno je da je kasnije i sam Ričard Dokins postao akter internet mimova). Biolog je reč koristio u pokušaju da objasni način na koji se ideje umnožavaju, menjaju i evoluiraju (memetics). Koren potiče iz grčkog mimea, što znači imitirati, imitirano.

Ipak, kada danas govorimo o mimovima, najčešće mislimo na internet mimove - čiji je koncept prvi predstavio Majk Godvin (Mike Godwin) 1993. godine. Pojava interneta redefinisala je mim. Internet mim je oblik mima koji se širi internetom (najčešće putem društvenih mreža, blogova ili imejla), prati popularnu kulturu, sa ciljem da zabavi čitaoca. Tradicionalno, internet mim je format koji se sastoji iz slike i prateće fraze. Danas, poznate mimove možemo pronaći i u formi GIF-a ili kraćeg videa.

Internet mim x Digitalni marketing

Svako poslovanje nastoji da stupi u i održi kontakt sa klijentima ili mušterijama (postojećim ili potencijalnim). Budući da većina ciljne publike revnosno koristi društvene mreže, sasvim je logično da poslovanja upravo ovaj prostor žele da iskoriste za reklamu. Mudro osmišljena kampanja na Fejsbuku, Instagramu ili Tviteru, sigurno će uroditi plodom. Međutim, ne možemo da ne primetimo da su ove platforme već prezasićene oglasima. Pažnju publike sve je teže zadržati, pa zanimljiv tekst i kvalitetna fotografija ponekad nisu dovoljni.

Ako je publika sita klasičnih oglasa na socijalnim mrežama, šta možemo da učinimo? Pretočićemo prodajnu poruku u internet mim.

Prisetimo se samo: internet mim je jedno obično jaje uspeo da učini planetarno popularnim (da, govorimo o poznatom jajetu koje je postalo Instagram post sa najvećim brojem lajkova sredinom januara 2019. - World Record Egg, The Egg Meme, Instagram Egg)! Vaše poslovanje je sigurno svestranije i interesantnije od jednog jajeta. Zamislite šta tek onda internet mim može učiniti za vaš brend!

Prema statističkim podacima, oko 85% sadržaja koji se deli na društvenim mrežama, sadrži upravo mimove.

Internet mimove možemo podeliti u tri osnovne grupe:

1) mimovi koje kreiraju kompanije u cilju promocije brenda;
2) mimovi koje kreiraju korisnici, u cilju prozivanja (“trolovanja”) određenih kompanija;
3) mimovi koji prate aktuelne trendove

Netflix je kompanija koja je dobar deo promocije usmerila upravo na mimove. Kreirajući sopstvene mimove (umesto reciklaže postojećih templejta) i pri tome koristeći klipove i kadrove iz svojih serija, Netflix je uspeo da istovremeno promoviše brend i proizvod i da zaintrigira publiku. Ovakav pristup je dao toliko dobre rezultate, da je kompanija na socijalnim mrežama kreirala još jedan nalog Netflix Is A Joke - namenjen upravo za deljenje mimova, odnosno mim marketing.

Ponekad će poznati konkurentski brendovi putem mimova prozivati jedni druge, i tako započeti svojevrsni “rat mimovima” na društvenim mrežama. Svetski su poznata prepucavanja između lanaca restorana brze hrane Wendy’s i McDonald’s. Iako ponekad deluje da je jedan brend superiornim mimom “izuo” suparnika - pobednika su uvek dva, jer se u svakom postu spominju oba brenda. Brend Apple postao je poznat po trol mimovima koje kreiraju korisnici. Na tapetu su uglavnom visoke cene proizvoda koje ne prate uvek ponuđen kvalitet. Apple je izgleda prihvatio ovu igru, s motom - svaka reklama je dobra reklama.

Meme-jacking odnosi se na slučajeve kada brendovi koriste prethodno kreirane templejte mimova, kao deo marketing strategije. Imitacija ostaje najiskrenija forma laskanja.

Meme-jacking može osvežiti i unaprediti postojeću strategiju na društvenim mrežama iz više razloga:

1) u pitanju su mimovi koji su već viralni;
2) magnet su za povećanje prometa (lajkovi, komentari, deljenje);
3) štede vreme i novac, jer ih je lako kreirati

Poslovanja danas sve više koriste “moment” marketing, pri čemu se kroz aktuelne vesti i dešavanja, a u formi mima, provlači sopstveno promovisanje. Ovakva reklama je vrlo isplativa, ali je veoma važno odreagovati i plasirati sadržaj na vreme. Međutim, ovaj pristup promovisanju može naići na osudu javnosti, posebno ako se dotiče osetljivih tema (skoriji primer je korišćenje Black Lives Matter kampanje u cilju promovisanja proizvoda ili usluga).

Ako ste uočili potencijal koji može doneti internet mim kampanja u sferi digitalnog marketinga, vreme je za akciju.

Ipak, pažljivo s odabirom mimova! Objavljeni mimovi koji nisu u skladu sa politikom brenda i načinom poslovanja, dovešće do određenog porasta u angažmanu pratilaca (engagement), ali neće uticati na prepoznatljivost brenda (brand awareness), niti će povećati konverzije.

Prilikom uključivanja mimova u svoje onlajn kampanje, bitno je da se držite određenih smernica:

1. Birajte mimove koji su u skladu sa vašim brendom

Forma i sadržaj određenog mima neće uvek odgovarati načinu na koji želite da se predstavite ili neće biti u skladu sa krajnjim ciljem. Da biste upotrebili adekvatan mim, vodite računa da:

1) reference iz mima se tiču vaše ciljne grupe;
2) tekst i poruka mima tiču se vašeg poslovanja;
3) sadržaj i poruka mima imaju za cilj da bocnu konkurenciju (ovu opciju birajte ako ste veoma hrabri, samouvereni i spremni na “rat mimovima”)

2. Reagujte na vreme i pratite trendove

Popularnost pojedinih mimova godinama je stabilna, a u određenoj meri se menja samo propratni tekst. S druge strane, tu su i mimovi koji su izrazito popularni određeni vremenski period, ali zatim njihova slava utihne. Zato je važno odreagovati na vreme, uključiti kreativu i iskoristiti momenat! U suprotnom “rok trajanja” mima može isteći, a mi gubimo šansu za prezentovanje posta koji bi nam doneo ogromnu korist.

3. Upoznajte svoju publiku i koncept mima

Bez ikakvog prethodnog znanja o ideji i cilju kreiranja mimova, kao i potrebama i željama vaše ciljne publike, rizikujete da objavom mimova postignete kontraefekat. Neželjene posledice mogu biti:

1) kreiranje mimova koji nisu zanimljivi ciljnoj publici;
2) zatrpavanje pratilaca ogromnim brojem mimova prosečnog kvaliteta;
3) pratioci su zbunjeni jer nije najjasnije šta određenim mimom želite da poručite;
4) vaš mim ne imitira templejt originalnog mima (čime se gubi čitava poenta korišćenja mimova u kampanji)

Upotreba već kreiranih mim templejta radi dizajniranja sopstvenih postova, koji donose ogroman angažman publike - deluje kao recept za kampanju iz snova. Ipak, vodite računa da internet mimovi mogu biti pun pogodak i izvrstan dodatak vašoj internet kampanji, ali rezultati mogu i izostati. Zato je savet da se pre uvođenja izmena u tokove kampanje, konsultujete s profesionalcima. Stručnjaci će vam reći da upotreba internet mimova u onlajn kampanji može biti pun pogodak, pucanj u prazno ili rikošet. Ipak, uz kvalitetno odabran templejt, pravu dozu kreative i aktivnu analizu - mim kao sredstvo digitalnog marketinga vašu kampanju može podići na sasvim novi nivo.