Godina 2020. - kakva je budućnost bloga?

Mnogi blog vezuju za period pre vrtoglavog uspona socijalnih mreža. Blog je tada predstavljao veoma popularnu, inspirativnu, prilagodljivu platformu - platformu koju smo veoma lako mogli personalizovati i tako podeliti svoja mišljenja i stavove sa širokim auditorijumom. Blogovi su u to vreme obilovali “lifestyle” sadržajem, koji je danas preusmeren na “vlogove”, odnosno na You Tube i, u određenoj meri, na Instagram, Facebook i Twitter. Blog je, u tom smislu, predao štafetu. Pojedini marketari će preterati i izjaviti da je blog preminuo još 2010. godine. Međutim, ovakva informacija je veoma daleko od istine. Šta kažu činjenice?

Trentuno postoji više od 1,5 milijardi sajtova onlajn. Oko 5 miliona sajtova čine upravo blog stranice. Google mesečno izvrši oko 100 milijardi pretraga, a 77% ljudi koji pokreću pretrage i dalje čita blogove. Činjenice na lažu - blog umro nije! Međutim, kao i sve kvalitetne platforme, blog je vremenom doživeo evoluciju. Ukoliko bismo pokušali da pišemo postove onako kako smo to činili pre više od decenije, naša blog stranica bi doživela dugu i dosadnu smrt. Kakve promene je doživeo blog?

Poznata je izreka da je sadržaj kralj digitalnog marketinga. Blog postovi mogu biti pravi izvori kvalitetnog sadržaja, a samim tim i vrlo efikasno oruđe u rukama stručnog marketara. Međutim, danas moramo oprezno birati kakav sadržaj ćemo plasirati.

Još, još, još, još i… još malo sadržaja…

Ranija blog taktika je bila da se postavi što više sadržaja u što kraćem periodu. Kvantitet sadržaja stavljan je ispred kvaliteta, kako bi se popunio tada još prilično prazan onlajn prostor. Situacija se danas u velikoj meri promenila. Sada se blogovi za pažnju internet korisnika takmiče sa mimovima, gifovima i videima. Zato je današnja taktika plasirati kvalitetan sadržaj onda kada je to moguće. To znači da ćemo nuditi manju količinu materijala, ali će Google svakako ceniti kvalitet postova koje objavimo, te će ih visoko kotirati prilikom pretrage ključnih reči. Konačno pobeda kvaliteta nad kvantitetom!

Personalni blogovi… i još par tema iz mog privatnog života…

Reč je o materijalu zabavnog karaktera - “lifestyle” sadržaj koji smo ranije spominjali. Međutim, većina takvog materijala se preselila sa bloga na socijalne mreže. Zašto? Zbog lakše konzumacije sadržaja. Dakle, osnovna uloga bloga se promenila i sa zabave se preusmerila na edukaciju. Sa “lifestyle” prelazimo na “how to” teme. Kada je reč o edukaciji, blog će oduzeti sve bodove socijalnim mrežama. Primera radi, želite da date savete iz oblasti digitalnog marketinga. Takve informacije ćete teško preneti koristeći Instagram postove ili čak video. Blog tekst jednostavno možete da čitate tempom koji vama odgovara, što je veoma važno za upijanje važnih saveta i informacija. Sem toga, ako i uspete da pretočite savet u zanimljiv Instagram post, velika je verovatnoća da informacija neće stići do prave osobe ili do prave osobe u pravo vreme. Dovoljno je da se prisetite kada vi sami posećujete društvene mreže - onda kada želite da se zabavite i kada niste u potrazi za ozbiljnim informacijama. Ukoliko želite da se edukujete, verovatno ćete ključne reči uneti u Google pretragu i potražiti informativnu blog stranicu.

Clickbait više ne grize (ili ne peca)…

Nekada su senzacionalistički naslovi bili pravi put do srca čitalaca (ili su se, pak, lakomi čitaoci lakše “pecali” na click bait). Danas je upotreba ovog trenda više nego opasna. Naime, ako plasirate tekst pod naslovom “Kako zaraditi 10.000 evra mesečno od blogovanja”, sigurno ćete ostvariti ogroman broj klikova. Međutim, problem nastaje kada u blog postu ne otkrijete tajnu, jer jednostavno nemate odgovor (a, ako imate i mi bismo voleli da ga čujemo). Šta ste uradili? Obmanuli ste publiku. Google je vremenom postao veoma osetljiv na nezadovoljstvo posetilaca određenog sajta, te će nakon nekoliko “clickbait” seansi, prestati da visoko rangira vašu stranicu.

Takođe je veoma važno da ponuđena informacija ne deluje generički. Što je više sadržaja u ponudi, ljudi postaju sve probirljiviji i “pecaju” stručan odgovor na postavljeno pitanje. Jednostavno rečeno, dok čitaju blogove ljudi i dalje zamišljaju komunikaciju sa drugim ljudskim bićem i ne žele samo gomilu generičkog sadržaja i laičkog mišljenja. Kako da izbegnete plasiranje generičkih informacija? Primera radi, želite da pokrenete blog o modi. Nije tajna da je onlajn prostor već zasićen ovakvim tipom sadržaja. Ono što bi trebalo da uradite, jeste da svoj blog uže definišete i fokusirate. Naime, svoju ciljnu grupu možete suziti na žene, starosti 25-35 godina, koje žive na području Srbije ili Vojvodine. Na ovaj način sužavate nišu u kojoj delujete i brojni generički blogovi vam više nisu konkurencija.

Ukoliko želite da se fokusirate na blog pisanje, ne morate da se fokusirate isključivo na blog pisanje. Naime, ne postoji razlog da se odreknete svih ostalih multimedijalnih formata. Blog post može sadržati i kraće video materijale u vidu inbedovanog You Tube videa, ili kratkog podkasta na temu o kojoj pišete. Na ovaj način ćete dodatno podstaći osećaj da iza bloga zaista stoji drugo ljudsko biće, koje želi da podeli interesantne informacije. Ovaj savet uglavnom važi za blogere koji nastoje da pokrenu svoju karijeru i žele da postanu prepoznatljivi baš po kvalitetnim blog tekstovima. Blog postovi koji stoje iza određenih kompanija ili agencija, ne moraju sadržati personalizovan video ili audio materijal, jer bi to značilo da bloger svoj lik ili glas vezuje za određenu kompaniju.

Kako da vaš blog postane i ostane aktuelan?

Postanite stručnjak u oblasti o kojoj pišete, ili se bar vrlo dobro informišite o temi koju obrađujete. Aktuelni trendovi se konstantno menjaju, ali znanje će uvek biti traženo i u modi. Google i publika već umeju veoma lako da prepoznaju da li o temi piše ekspert ili neko potpuno neupućen. Vodite računa da pišete i za generacije koje tek pristižu. Deca koja su rođena u doba razvijenog interneta, postaju veoma vešta u razlikovanju ekspertskih od laičkih tekstova. Kada postanete pravi stručnjak u oblasti koju predstavljate, ljudi će početi da cene vaše mišljenje, savete i taktike koje nudite, te nećete morati svu svoju pažnju da usmerite na praćenje aktuelnih trendova. Fokusirajte se na oblast o kojoj pišete i koja u vama budi strast, a u slobodno vreme ispratite šta je to trenutno aktuelno kada je u pitanju blog oglašavanje (ili se, jednostavno, obratite inovativnoj digitalnoj agenciji za pomoć).

Da li se blog podigao iz pepela kao feniks? Ne, zato što nikada nije umro. Jednostavno je doživeo evoluciju. Istina je da više slobodnog vremena provodimo na socijalnim mrežama nego čitajući blogove, ali je jasno da u potrazi za korisnim informacijama nećemo pohitati na Facebook ili Instagram, nego ćemo “guglati” i kliknuti na blog post koji deluje obećavajuće. “Štancanje” blog sadržaja je prošlost, a budućnost se krije u edukaciji i ponudi korisnih informacija, na način koji ne mora (i ne sme) biti suvoparan.

Blog umro nije, živeo nam blog! Nova era blogovanja tek sledi.