Da znaš gde ćeš pasti, tu bi SEO - put do uspešne optimizacije lokalnih poslovanja

Ko god je bar prst zaronio u more digitalnog marketinga, sigurno se susreo sa pojmom SEO - Search Engine Optimization. SEO nije nešto novo kada je reč o onlajn marketingu, ali je svakako komponenta koja se večno menja, a mi joj se večno prilagođavamo. SEO bismo bukvalno preveli kao optimizacija sajta za pretraživače, a obuhvata skup aktivnosti, kako na samoj stranici (On Page Optimization), tako i van stranice. Jednostavno - ulaganje u reklamu nažalost (ili na sreću), više nije dovoljno. Potrebno je mudro ulagati u marketing, u pravo vreme i na pravi način, kako bi se postigla optimizacija.

Uspešan SEO znači da Google (ili neki drugi pretraživač), vaše poslovanje prepoznaje, pa će svima koji pretražuju za vas važne ključne reči, ponuditi pristup baš vašem sajtu i to među prvim ponuđenim opcijama. Kvalitetan SEO na lokalnom nivou, učiniće da se sajt vaše kompanije nađe među prvih 5, ili čak prva 3 ponuđena odgovora, prilikom pretraživanja ključnih reči. S obzirom na činjenicu da je “guglanje” potpuno zamenilo listanje žutih strana u potrazi za pravom ponudom, cilj svakog poslovanja je da se dobro kotira prilikom pretraživanja, a takav rezultat će postići isključivo kvalitetnom optimizacijom.

Lokalna preduzeća koja kvalitetno rade, pružaju odlične usluge ili prvorazredne proizvode, polako shvataju da naporan i vrhunski rad nije dovoljan za poslovni uspeh. Naime, kvalitetan proizvod ne vredi, ako za njega niko nije čuo. Ako za proizvod niko nije čuo, niko ga neće ni tražiti. Poslovanja tako, nažalost, nailaze na probleme, nemaju promet - i to ne zbog nedostatka poleta ili radne etike, nego zbog lošeg (ili nepostojećeg) marketinga. Zato je neophodno razmišljati o marketingu na vreme - razvijati marketing zajedno sa razvojem poslovanja, pa čak mu se posvetiti i pre osnivanja kompanije. Nemoguće je s preciznošću proreći budućnost, pa ne možemo znati ni šta će nas oboriti, ni gde ćemo pasti. Izreka kaže: da znaš gde ćeš pasti, tu bio seo. Mi ćemo samo to seo pretvoriti u SEO, jer da je vlasnik poslovanja znao kako i zašto će pasti, on bi sigurno SEO.

Vratimo se sada optimizaciji sajta za lokalna poslovanja. Optimizacija sama po sebi nije nimalo prosta i podrazumeva stalno istraživanje i prilagođavanje promenljivim uslovima pretraživača (najčešće Google). Međutim, postoje elementarni koraci, bez kojih SEO za lokalna poslovanja neće biti produktivan.

Prvo i osnovno, Google morate upoznati sa svojim poslovanjem i to preko Google My Business. Ovaj korak je vrlo jednostavan i dovoljno je da izdvojite samo par minuta. Opcije su često ponuđene u padajućem meniju, pa ćete biti sigurni da ste naveli tačne i važne informacije o svom poslovanju (naziv, adresa, radno vreme…). Vaše registrovanje na Google My Business ne isključuje potrebu za sajtom. Ulaganje u kvalitetan sajt koji je user friendly je stavka koja je “pod moranje”, a tako dobijate i mnogo više onlajn prostora za kvalitetan prikaz svog preduzeća. Bez sajta ćete teško doći i do liste imejl adresa postojećih i potencijalnih klijenata, a takve informacije su zlata vredne i pospešiće vaše poslovanje.

Sekcija koja se neizbežno nalazi na svakom Google My Business nalogu je Review - prostor gde posetioci, mušterije ili klijenti, ostavljaju svoje mišljenje i svoje zadovoljstvo ocenjuju zvezdicama. Realnost je surova - mišljenja, odnosno reviews, uvek naginju ka negativnoj strani. Zašto? Ako je klijent zadovoljan načinom na koji se prema njemu ophode i uslugom koju dobija - on dobija ono što je i očekivao i uslugu koju je spreman da plati. Ako, pak, klijent nije zadovoljan proizvodom, uslugom, ili smatra da je dobio loš tretman, želeće da svoje nezadovoljstvo izrazi. To je glavni razlog zbog koga reviews imaju tendenciju naginjanja ka negativnoj strani. Ljudi će burno reagovati ako smatraju da im je naneta nepravda, dok su na upućivanje pohvala mnogi imuni. Jedan od načina da se izborite sa ovim problemom jeste da šaljete ankete svojim klijentima (za to će vam biti potrebna i ona zlata vredna imejl lista koju smo već spominjali). Ako su zadovoljni uslugom koju su dobili ili dobijaju, prosledite im link do stranice gde mogu ostaviti svoje (pozitivno) mišljenje. Budući da opcija Review često iskače u obliku pop-up-a, upotrebite Google Review Link Generator. Tako ćete u samo par prostih koraka dobiti link do stranice Reviews, koji dalje možete proslediti svim zadovoljnim mušterijama. Ako osoba nije zadovoljna proizvodom, uslugom ili tretmanom, možete joj proslediti link do svog sajta, gde joj se otvara opcija da vama lično obrazloži svoj problem. Cilj nije da prevarimo Google, nego da uspostavimo neophodan balans. Moto: “umesto bakšiša, ostavite nam pozitivan Google review”, zaista vredi svakog dinara.

Da bi Google prepoznao vaš biznis kao lokalno preduzeće koje odlično posluje, vrlo je važno da se registruje promet u poslovnici. Angažujte sve one kojima je stalo do vašeg uspeha da na lokaciji vašeg poslovnog prostora uključe navigaciju, označe se (taguju) u objektu, kako bi Google prepoznao gde se nalaze i registrovao promet mušterija.

Google je (s pravom) nepoverljiv kada je reč o lokalnim poslovanjima. Naime, kada odradite pretragu prema ključnim rečima, Google će vam ponuditi poslovanja i prema udaljenosti poslovnice od vaše trenutne lokacije. Prednost će dati poslovanju koje se nalazi na najmanjoj udaljenosti. Kako bi prevarili algoritam, ljudi su dolazili na različite ideje, pa i na ideju da navedu pogrešnu adresu poslovnice i tako se nađu na samom vrhu pretrage. Važno je da vas Google zaista prepozna kao lokalno poslovanje, pa savetujemo da bitne podatke postavite na svoju veb stranicu (ili na svaku stranicu, ako ih imate više). Bitni podaci se pamte po skraćenici NAP: Name, Address, Phone number. Dakle: ime, adresa (i to puna adresa, koja navodi i grad i poštanski broj) i broj telefona (sa pozivnim brojem koji označava grad). Opet napominjemo, cilj nije da prevarimo Google, niti da lažiramo informacije, nego samo da pretraživaču pomognemo da nas prepozna u moru konkurencije.

Ono što danas SEO u velikoj meri olakšava jeste Content Marketing, odnosno marketing sadržajem. Blog postovi su doživeli svoj procvat i postaje nam jasno zašto. Primera radi, ukoliko ste vi fotograf koji se specijalizuje za venčanja - možete biti najbolji u branši, ali ako ne iskočite u prvih par imena prilikom Google pretrage, sve je uzalud. Ključ je da svo svoje znanje i iskustvo pretvorite u blog tekstove koji su zanimljivi i daju korisne informacije. Naravno, vaš portfolio ne sme biti prazan, ali se možete potruditi da od svog biznisa napravite nešto mnogo više: možete pisati o najbolijm i najgorim prostorima za venčanje (s aspekta fotografa), o prednostima i manama zimskog i letnjeg venčanja, o cvetnim aranžmanima koji neće potrajati do kraja večeri, ili o cakama da vam šminka potraje celi dan. Sve što se tiče fotografije, venčanja i pripreme za venčanja, može postati tema vaših blog tekstova. Uzbuđene buduće mlade će sigurno pretražiti neku od ovih tema, koja će ih odvesti upravo do vaše stranice (pitamo se baš koga će onda angažovati za fotografa :) ). Dodatno, Google će vas kotirati više ukoliko je link do vašeg sajta naveden na nekom drugom sajtu. To je svojevrsna potvrda Googlu da zaista kvalitetno radite, s obzirom na činjenicu da se i drugi pozivaju na vaš rad. Pravi je trenutak da saradnju sa svojim poslovnim poznanicima podignete na viši nivo! Ako pišete o poslastičarnici koja pravi najbolje svadbene torte koje su i izrazito fotogenične, u tekstu ostavite link do sajta te poslastičarnice, a onda možete zatražiti kontrauslugu: poslastičarnica svoj blog može obogatiti tekstom o zanimljivim pozama mladenca dok seku tortu, a kao zaslužnog za fenomenalne fotografije u tekstu, može potpisati upravo vas - odnosno ostaviti link do vašeg sajta. Mlada srećna, torta pojedena, a vaš Google rejting ode u nebesa! vek zanimljiva tema za blog tekstove i česta pretraga u pretraživaču su cene, jer se većina plaši da piše o ovoj pipavoj temi, posebno ako je reč o lokalnom poslovanju. Primera radi, ako u pretraživač ukucate: fotograf za venčanja cena novi sad, iskočiće vam niz sajtova, gde fotografi reklamiraju svoje usluge, ali se cena spominje tek okvirno (negde pri kraju). Takva situacija je opravdana, budući da na cenu zaista mogu da utiču brojni faktori (broj fotografija, broj lokacija na kojima se fotografiše, udaljenost lokacija…). Međutim, zamislite šta će se desiti ako vi objavite blog tekst u kojem zaista navodite cene fotografisanja venčanja u Novom Sadu. To je pravi odgovor na ključne reči upisane u pretraživač, a Google je upravo odlučio da ste mu vi izbor broj 1. Kvalitetne teme za blog možete formirati i na osnovu često postavljenih pitanja (FAQ), odnosno na osnovu svog iskustva. Ukoliko vas mladenci često ispituju koje je doba dana najbolje za fotografisanje, ili kakva šminka se najbolje fotografiše - eto vam besplatne inspiracije za nove blog kreacije! Još jedna napomena - tekstovi koje pišete za blog, a čiji je osnovni cilj SEO, ne smeju biti kratki. Slobodno se raspišite!

Važne su i objave na socijalnim mrežama. Ono u čemu mnogi greše prilikom kreiranja postova, jeste da objave na mrežama tretiraju kao svojevrstan onlajn bilbord. Prostor na socijalnim mrežama iskoristite tako da pratiocima pokažete kako im možete rešiti problem, pružiti najbolju uslugu ili ih, u kranjem slučaju, zabaviti. Dakle, trenutak je da fokus sa svog poslovanja prebacite na postojeće i potencijalne klijente. Neka vaši postovi budu zanimljivog i edukativnog karaktera, a sve su popularniji i interaktivni postovi, koji pozivaju na akciju. Mnogi ne znaju da i Google My Business ima opciju postavljanja sadržaja, ili ovu opciju namerno preskaču i pri tome propuštaju priliku za dodatno reklamiranje. Naime, i na svom Google My Business nalogu možete napraviti post, postaviti sliku svog asortimana, pozvati na sezonska sniženja ili promociju.

Za kraj, samo vas još možemo posavetovati da mislite na SEO i pre nego što padnete. Investirajte svoje napore i svoj kapital u SEO, jer nakon što mudro odigrate ove prve korake, Google radi posao za vas. Ako ste počeli lokalno, nemojte se plašiti širenja svog poslovanja. Polako, pustite da se sve razvija svojim tokom, a vi samo nastavite da hranite Google informacijama koje traži.

Ako ste spremni da svoj biznis podignete na viši nivo, slobodno nam se obratite, a mi ćemo sve SEO aktivnosti, neophodne vašoj kompaniji, preuzeti na sebe. Kostur optimizacije sajta prema pretraživaču smo pokrili ovim tekstom, međutim na raspolaganju su brojni trikovi i pametni potezi, koji se mogu otkriti samo kroz požrtvovan angažman i dugo radno iskustvo upravo u SEO. S ponosom tvridmo da InDigital tim poseduje sve navedene kvalitete i još mnogo drugih. :)