Burnout sindrom u digitalnom marketingu

Leto smo iskoristili da napunimo baterije. Spremni smo da pokrenemo nove poslovne projekte i vratimo se starim. Kolege kreativci će se složiti da kreativu najviše guše rokovi i striktni inputi. Kreativni sokovi najbrže teku kad nismo pod pritiskom, pa se s odmora često vraćamo s novim idejama i rešenjima. Istini za volju, retko ko od nas sebi može priuštiti luksuz odmora dužeg od desetak dana. Ipak, tih desetak dana je ključno za sprečavanje nastanka burnout-a.

Šta je burnout sindrom?

Ubrzani razvoj tehnologije tokom prošlog veka, naveo je stručnjake da se pozabave temom potencijalnog viška slobodnog vremena. Naime, smatralo se da će sve veći udeo tehnoloških rešenja u obavljanju svakodnevnih zadataka, dovesti do skraćenja radne nedelje i, samim tim, više dokolice. Razmatralo se da li će višak slobodnog vremena imati negativne posledice na funkcionisanje pojedinca. Suprotno očekivanjima, razvoj tehnologije rezultirao je povećanjem prosečnog broja radnih sati. Ljudi počinju da žive kroz posao i za posao, smatraju da uvek moraju biti dostupni, a svaki rok postaje “danas za juče”. Živimo sve brže, privatno i poslovno. I, kao što su još u prošlom veku predviđali, razvoj tehnologije zaista je uticao na funkcionisanje pojedinca. Međutim, očekivanu dokolicu je zamenio zabrinjavajući burnout.

Burnout sindrom ili sindrom izgaranja je stanje mentalne, fizičke i emocionalne iscrpljenosti koje je prouzrokovano dugotrajnim i intenzivnim stresom. Burnout oduzima energiju, smanjuje produktivnost i čini da nam zadaci koje smo nekada s lakoćom rešavali, postanu ogroman teret. Osoba oseća bespomoćnost, bezvoljnost i intenzivnu iscrpljenost. Ima osećaj da ne može da izađe na kraj sa zahtevima i očekivanjima. Mnogi olako prihvataju burnout, kao jednu od konstanti modernog poslovanja. Međutim, prolongiranje rešavanja problema burnouta, može dovesti do teških posledica po mentalno i fizičko zdravlje.

Burnout sindrom u digitalnom marketingu

Većina poslova u digitalnom marketingu obećava dinamiku, avanturu, kreativu… i stres, dosta stresa. Bez obzira da li pokrećete onlajn marketing kampanje za svoju kompaniju ili radite u agenciji, gotovo da možemo garantovati da ćete se suočavati sa stresom (često i na dnevnom nivou).

Zaposlene u agenciji grubo možemo podeliti na kreativce i operativce, mada retko kada postoji tako oštra granica i većina zadataka zahteva razumevanje procesa oglašavanja na različitim platformama i koje zrnce kreative.

Kreativci su pod stresom jer u roku moraju dostaviti kvalitetan materijal koji rešenje prikazuje na domišljat način, a u skladu s očekivanjima klijenta. Kompromisi su ponekad neizbežni, a takav rezultat ponekad vređa ego i savest kreativnog tima. Stalne sugestije klijenata, dodatni zahtevi u poslednjem trenutku, predomišljanja i nerealna očekivanja - kreativcima će otežati posao i izazvati dodatni stres.

Operativci su pod stresom jer moraju uskladiti kampanju prema svakom klijentu, tržištu na kojem posluju i ciljanoj publici. Postovi moraju biti u skladu s pravilima koja diktiraju društvene mreže. Budžet se mora trošiti razumno i savesno. Svaka greška se negativno odražava na agenciju, a nezadovoljstvo klijenta stvara veliki pritisak. Svaki tehnički problem klijentu se mora objasniti na razumljiv način, a zatim je poželjno ponuditi i adekvatno rešenje i to u najkraćem roku. Konstantna briga o kompletnom onlajn nastupu većeg broja klijenata, pre ili kasnije će dovesti do gomilanja stresa. Mnogo stresa stvara plodno tle za nastanak burnout sindroma.

Postoji li rešenje za burnout?

Stručnjaci savetuju barem tri nedelje kontinuiranog odmora, minimum dva puta godišnje. Prvu nedelju ćemo iskoristiti za “detoksikaciju” od posla. U suprotnom, naš mozak će podsvesno nastaviti da obrađuje informacije, a mi ćemo radnu atmosferu poneti sa sobom gde god se nalazili. Druga nedelja rezervisana je za odmor, a treću koristimo da se pripremimo za povratak na posao. Sigurno vam se desilo da se dan nakon povratka s letovanja već nalazite za svojim radnim stolom. U mislima i dalje pijuckate koktel na plaži, a u stvarnosti su pred vama nove radne obaveze. Zato je postepen povratak radnim zadacima toliko bitan. Međutim, kao što rekosmo na samom početku, retki su oni koji imaju luksuz da sebi priušte tronedeljni odmor baš onda kada osećaju da im je neophodan.

Ukoliko odmor u pravo vreme i željene dužine nije moguć, preostaje nam da poradimo na prevenciji nastanka burnout-a.

Saveti za prevenciju burnout-a:

  • Ako osetite da nivo stresa raste, jednostavno usporite. Ako vam radni zadaci ne dozvoljavaju da usporite, povedite računa da se u slobodno vreme zaista odmarate. Kako provodite svoje slobodno vreme, varijabla je na koju možete da utičete.
  • Dan započnite relaksacijom. Opuštajući rituali razlikuju se od osobe do osobe - vežbanje, jutarnji čaj ili kafa, čitanje, muzika…
  • Potrudite se da usvojite zdrave navike (balansirana ishrana, dovoljno sna, fizička aktivnost, druženje…)
  • Naučite da postavite granice. U poslu je to ponekad teško, posebno ako shvatate da bi posledica mogla da bude gubitak posla. Međutim, ako predugo budete u stanju burnout-a, više nećete biti sposobni da obavljate ni taj niti bilo koji drugi posao.
  • Definišite prioritete. Kako na poslu, tako i kod kuće. Postoje neodložne i važne obaveze i postoje one koje ipak ne zahtevaju našu trenutnu pažnju. Podelu je ponekad teško napraviti, ali sve obaveze ne bi smele da idu u isti “koš”.
  • Odmarajte se od tehnike. U digitalnom marketingu stalno smo onaljn, za kompujterom, telefonom, gledamo u tabele i brojke… Nekoliko sati dnevno bez interneta, ključno je za pravi odmor.
  • Godišnji odmori, vikendi, slobodni dani su neophodni. Ne odričite se odmora jer se bojite da ćete tako delovati manje vredno pred nadređenima i kolegama. Svima je potreban odmor i svi smo podložni burnout-u.

Kada je u pitanju prevencija burnout-a konkretno u sferi digitalnog marketinga, od koristi vam mogu biti i sledeći saveti:

  • Fokus na tri kampanje istovremeno. Možda deluje kao premalo posla, ali ovde govorimo o kreiranju i praćenju tri kompletne kampanje, na društvenim mrežama ili Google ads. Osmišljavanje strategije, sadržaja, implementacija, raspodela budžeta, testiranje, praćenje rezultata, korekcija kampanje - oduzimaju mnogo vremena i zahtevaju potpunu posvećenost. Ako su zadaci u okviru kampanje raspoređeni i na saradnike, otvara se mogućnost za uključivanje u više kampanja. Međutim, vodite računa o preopterećenosti.
  • Outsourcing. Ne libite se da angažujete spoljnje saradnike, ako za to postoji potreba. Možda deluje kao nepotreban trošak jer sami sve možete postići, ali imajte na umu da na taj način zapravo kupujete vreme - vreme koje dalje možete usmeriti na obavljanje važnih zadataka, koje ne možete prepustiti nekom drugom. Slobodno vreme ćete tako zaista koristiti za odmor, a ne za završavanje zadataka koje je neko već mogao da uradi umesto vas.
  • Širenje vidika. Mada je u pitanju dinamičan posao, relativno lako se može upasti u kolotečinu. Svakodnevno obavljanje sličnih zadataka, umanjiće strast koju osećamo prema poslu koji radimo. Razmislite na koji način možete osvežiti svoj radni dan. Primera radi, povremeno objavljivanje YouTube videa na temu iz struke možda je preko neophodno osveženje. Pisanje blog teksta na temu burnout-a takođe može razdrmati rutinu (i pomalo i burnout), promena u organizaciji, istraživanje novosti u sferi digitalnog marketinga…

Ako osećate fizičke simptome poput hroničnog umora, iscrpljenosti, čestih glavobolja, čestih prehlada, oslabljenog imunog sistema, problema s apetitom, problema sa spavanjem - moguće da je uzrok burnout sindorm. Gubitak interesovanja, motivacije, apatija, osećaj bezvoljnosti i emocionalna tupost, takođe mogu biti simptomi. Pojačan stres glavni je krivac za pojavu burnout sindroma. Koliko god voleli svoj posao u digitalnom marketingu, jasno je da on svakodnevno donosi dosta stresa. Da biste nastavili da volite svoj posao, povremeno sebi morate priuštiti odmor.

Pravi trenutak da postavite temelje za prevenciju burnout-a je dok ste puni elana i spremni da se uhvatite u koštac sa novim poslovnim izazovima. Iskoristite period nakon letnjeg odmora i pobrinite se da stres nikada ne ugrozi maštovitog marketara koji se krije u vama.