Brend menadžment na društvenim mrežama

Brend predstavlja ime, zaštitni znak, simbol i/ili dizajn, a zadatak mu je da određene proizvode učini jedinstvenim i prepoznatljivim. Brend menadžment označava primenu marketing tehnika, na te iste proizvode, linije proizvoda, ili sam imidž organizacije, kako bismo istakli svoje poslovanje u odnosu na konkurenciju. Brendiranje bi bilo svojevrsno kreiranje identiteta, željenih karakteristika i ključnih obeležja, poslovanja ili proizvoda.

Šta bi, onda, bio brend menadžment na društvenim mrežama? Primena marketing tehnika na samo poslovanje, ali u sferi digitalnog marketinga i putem različitih kanala: Fejsbuk, Instagram, Tviter, LinkedIn, Pinterest, Snepčet i sl.

Korporativno korišćenje društvenih mreža, podrazumeva osmišljavanje i korišćenje različitih metoda komunikacije, putem različitih platformi, a krajnji cilj je generisanje publiciteta. Društvene mreže su svet u malom: naš prozor u svet onlajn ponude, potražnje, način da aktivno komuniciramo s postojećim i potencijalnim klijentima i ispratimo sve poteze konkurencije. Kako bi nastup na društvenim mrežama postao i ostao optimalan, trebalo bi iskoristiti sve potencijale različitih platformi. Budući da različite platforme nude različite opcije - lako se izgubiti u koracima koji vode do uspešnog brendiranja.

Cilj brend menadžmenta na društvenim mrežama, jeste da postanemo prepoznatljivi, steknemo neke nove i zadržimo stare klijente i to sve pomoću kvalitetnog sadržaja i adekvatnog pristupa. Jasno je da želimo da postignemo individualnost i jedinstvenu prezentaciju svog poslovanja, ali koraci koje bi trebalo preduzeti, kako bismo taj cilj i ostvarili, nisu baš najjasniji. Kako, uopšte, započeti proces brendiranja na društvenim mrežama?

Definisanje ciljeva i očekivanja

Prvi korak ka uspešnom i produktivnom vođenju korporativnih naloga na društvenim mrežama, tiče se određivanja ciljeva i očekivanja. Dakle, pre nego što se bacimo na brendiranje svog poslovanja i targetiranje publike, moramo utvrditi šta je cilj našeg brendiranja na društvenim mrežama, kakve rezultate očekujemo i koja je, zapravo, misija brendiranja.

Postoji nekoliko stavki, na koje bi trebalo posebno obratiti pažnju, prilikom definisanja osnovnog cilja brendiranja:

  • željeni efekat predstavljanja brenda na društvenim mrežama
  • visina raspoloživog budžeta za ovaj tip oglašavanja
  • određivanje kanala za komunikaciju (Fejsbuk, Instagram, LinkedIn, Tviter...)
  • usvajanje određenog tona komunikacije i tipa sadržaja koji će biti deljen putem mreža
  • odabir stručnog lica, koje će biti predstavnik brenda na društvenim mrežama
  • pronalazak ciljne onlajn grupe (potencijalni i postojeći klijenti)
Određivanje kanala za komunikaciju

Kada smo definisali cilj brendiranja na društvenim mrežama, pravi je trenutak da odlučimo i na kojim sve to platformama želimo da se eksponiramo. Svakako smo svesni koliko je bitna prisutnost u onlajn komunikaciji. Međutim, tokovi komunikacije mogu biti izgubljeni, ako su prave informacije usmerene na pogrešne kanale. Stoga je od velikog značaja uspešno sparivanje tipa poslovanja, odnosno tipa kampanje, i ponude određene platforme. Nudimo vam listu trenutno najpopularnijih društvenih mreža i tipova poslovanja, za čije su brendiranje i oglašavanje kompatibilne:

  • Fejsubk - s Fejsbukom nema greške, upravo zato što je najobuhvatniji, i što se tiče sadržaja i što se tiče demografskih odlika korisnika. Na ovoj društvenoj mreži, s podjednakom lakoćom, možemo objavljivati postove (ponekad i dužine pristojnog blog posta), kačiti slike i video materijal. Međutim, ova prednost Fejsbuka je, ujedno, i njegova najveća mana. Svako poslovanje, tokom onlajn kampanje, otvara nalog na ovoj društvenoj mreži. Fejsbuk je preplavljen informacijama i različitim sadržajima. Ipak, ne dozvolite da vas ova činjenica obeshrabri. Slobodno započnite svoje brendiranje baš na ovoj društvenoj mreži. Sigurno nećete zažaliti.
  • Instagram - ova društvena mreža je fokusirana na fotografije i video materijal. Naravno, tu je i Instagram stori, gde možete podeliti i određene zanimljivosti i informacije. Ukoliko je vaše poslovanje, pretežno zasnovano na proizvodnji i prodaji proizvoda kojima je vizuelna estetika ključna osobina, pronašli ste pravu platformu za svoje brendiranje! Ako ste frizer, šminker, krojač, poslastičar, dizajner nakita ili odeće, dizajner enterijera, fotograf, videograf ili tatu umetnik, zaobilaženje Instagrama prilikom onlajn brendiranja, je velika greška.
  • Tviter - nudi pozamašan prostor od 280 karaktera, za direktnu i konciznu komunikaciju s klijentima. Za razliku od Instagrama, Tviter je fokusiran na tekstualni materijal, deljenje stavova, ideja i informacija. Imajući to na umu, možemo zaključiti da bi Tviter bio najpodesnija društvena mreža za brendiranje poslovanja, koja nude apstraktne proizvode. Na tviteru se brendiraju blogeri, vlogeri, jutjuberi, pisci, kopirajteri, marketing agencije, klinike, psihoterapeuti, stručni savetnici i mnogi drugi. Tviter je idealno mesto za direktnu komunikaciju, gotovo licem u lice (da ne kažemo profilom u profil).
  • LinkedIn - mreža koju prevashodno možete iskoristiti za ostvarivanje kontakata s postojećim i potencijalnim poslovnim saradnicima i mogućim klijentima. Na ovoj društvenoj mreži, brendiranje se, pre svega, odnosi na pružanje osnovnih informacija o preduzeću i ažuriranje promena u poslovanju. Retko kada je ključni kanal komunikacije za brend menadžment, ali je uvek poželjno otvoriti nalog na ovoj društvenoj mreži, jer odaje utisak ozbiljnosti i elokvencije.
  • Pinterest - istraživanja pokazuju da ovu društvenu mrežu koristi pretežno mlađa, ženska populacija. S tim u vezi, ukoliko ciljna grupa vašeg poslovanja, ima upravo takve demografkse odlike, ova platforma je pravo mesto za vaš brend menadžment. Ako izrađujete nakit, proizvodite i prodajete šminku, dizajnirate odeću ili torbe, otvorite nalog na Pinterestu što pre.
  • Snepčet - reč je o nešto mlađoj platformi. Snepčet broji više korisnika od Tvitera i Pinteresta, a korisnici su, pretežno, mlađa populacija. Ono što razlikuje Snepčet od ostalih platformi, jeste mogućnost podele vizuelnog materijala, a sadržaj nestaje nakon nekoliko sekundi. Na raspolaganju su i razni filteri i stikeri. Moguća je i direktna komunikacija s jednom ili više osoba. Ukoliko je zaštitni znak vašeg poslovanja razigranost i praćenje trendova, a istovremeno su vam mladi ciljna grupa, Snepčet je krajnja destinacija, vašeg putovanja ka onlajn brendiranju.

Naravno, brendiranje na bilo kojoj od spomenutih društvenih mreža, automatski ne isključuje brendiranje i na nekoj drugoj. Sav raspoloživ budžet i napore, ne morate usmeriti samo na jednu platformu. Međutim, ono što je veoma bitno, jeste da sadržaj na jednoj društvenoj mreži, ne odstupa od sadržaja na drugoj. Dakle, prilikom objavljivanja materijala na društvenim mrežama, trebalo bi se voditi sličnom temom i dizajnom i objavljivati slične (nekad čak i iste) postove, putem različitih kanala.

Ukoliko ste odabrali kanal komunikacije, strategiju brendiranja, način interakcije i ciljanu publiku, preostaje vam da stupite u kontakt s postojećim i potencijalnim klijentima i poslovnim saradnicima. Dva najjednostavnija načina da ostvarite inicijalni kontakt na društvenim mrežama, jesu tag i imejl. Možete tagovati velika imena, iz industrije vašeg poslovanja, koja imaju i veliki broj pratilaca. Imejlom informišite influensera da ste ga spomenuli u objavi, tako mu privucite pažnju i, potencijalno, otvorite vrata kontinuiranoj kolaboraciji.

Dalje, prilagodite način obraćanja svom brendu, a jezik svojim pratiocima. Teško je potpuno omašiti stil komunikacije i tako uvrediti svoju publiku. Uglavnom je reč o finesama: da li persirati, da li i koliko često koristiti humor, da li objavljivati intrigantan, ali zanimljiv sadržaj... Sve u svemu, nećete pogrešiti ako budete dosledni i jedinstveni. Vodite računa da objavljeni sadržaj bude interesantan, kvalitetan i informativan, da vaša komunikacija bude ljubazna i direktna, a objave redovne i smislene.

Možda na prvi pogled deluje, da je otvaranje i vođenje korporativnog naloga na društvenim mrežama, jednostavan zadatak. Međutim, imajte na umu, da privatne profile ne koristite (ili bar ne bi trebalo) za prodaju i brendiranje svog poslovanja (osim u slučaju da ste influenser i stvarate brend od sopstvenog imena). Privatne profile koristite za objavu ličnog sadržaja i održavanje kontakta s bliskim osobama. Nije vam toliko stalo, da li će nekome da se svidi vaša objava i da li će podeliti vaš sadržaj. S druge strane, u brendiranje na društvenim mrežama, ulažu se napor, kreativnost i finansije. Imajući u vidu uložene resurse u onlajn brendiranje, sasvim je logično da se očekuje određeni ROI (Return on Investment).

Kako biste umanjili rizik ugrožavanja dobrobiti sopstvenog brenda i pre nego što je zaživeo, predlažemo da posao brend menadžmenta na društvenim mrežama, prepustite stručnjacima. InDigital je marketinška agencija, s dugogodišnjim iskustvom kreiranja uspešnih SMM (Social Media Marketing) kampanja. Dozvolite nam da, zajedničkim snagama, izgradimo vaše ime, brend i uspešno poslovanje.